GESCHIEDENIS EN PIONIERS IN DE ACHTBAANONTWIKKELING

De achtbaan heeft al een lange geschiedenis achter de rug. Hieronder vind je een kort en correct overzicht van de belangrijkste evoluties en pioniers in de achtbaanontwikkeling!



=> 1500: 'Russian Mountains'
 
Algemeen wordt aangenomen dat de geschiedenis van achtbanen begint in Rusland, voornamelijk nabij Sint-Petersburg. Men maakte ijsafdalingen op houten constructies om zo naar beneden te kunnen glijden op een soort slee. Soms waren deze afdalingen reeds 25 meter hoog. Om een rit te maken moest men zelf naar boven klimmen.

In het jaar 1784 werd in de 'Gardens of Oreinbaum' in het park 'Katalnaya Gorka' te Sint-Petersburg onder het bewind van Catharina van Rusland, de toenmalige Tsarina, volgens velen de eerste 'echte' achtbaan gebouwd. Ook nu nog kan je het ingangspaviljoen bekijken. Toen werden ook wieltjes onderaan de slede bevestigd hoewel velen beweren dat de Fransen hier eerst mee waren (zie verder).

In verschillende talen zoals het Frans, Spaans en Portugees verwijst de naam 'achtbaan' nog steeds naar deze 'Russian Mountains'

Montagnes Russes (Frans)
Montaña rusa (Spaans)
Montanha russa (Portugees)

=> 1800: 'Franse revolutie op het gebied van achtbanen'

 
Hoewel de Russen volgens de meeste historici eerst waren beweren sommigen dat de eerste achtbaan ter wereld gebouwd werd in Parijs (Frankrijk) in 1812, gekend onder de naam 'Les Montagnes Russes à Belleville'. Het waren de eerste achtbanen waaronder wieltjes werden aangebracht. In die tijd werden ze voornamelijk uit hout en steen gebouwd met een zeer eenvoudig ritverloop. Die periode was Frankrijk pionier op het gebied van achtbanen.

Enkele jaren later in 1846 werd de eerste achtbaan ter wereld met een volledige looping geopend in 'Frascati Gardens' te Parijs. De achtbaan was gebouwd naar een Brits ontwerp, had een afdaling van 13 meter en de looping had een doorsnede van bijna 4 meter. Vele ongelukken en technische storingen zorgden ervoor dat de achtbaan geen lang leven beschoren was en hij werd gesloten.

=> 1827: 'Verenigde Staten in opmars'

 
De 'Mauch Chunck Gravity Railroad' opende in 1827 in de staat Pennsylvania. Destijds was het de langste achtbaan ter wereld. Oorspronkelijk was de railroad bedoeld om steenkool te vervoeren maar in 1844 werden twee hellingen bijgebouwd waardoor een gesloten parcours ontstond van 29km in de vorm van een 8. Toen werden ook de treintjes mechanisch naar boven gebracht terwijl dit voor de verbouwing door ezels gebeurde. De hellingsgraad bedroeg 1,5° waardoor een ritje zo'n 30 minuten duurde. In 1976 werd de baan een beschermd monument. De site ligt op zo'n 35km van het populaire pretpark Dorney Park.

=> 1884: 'LaMarcus Adna Thompson', de eerste echte 'moderne' achtbaan

 
Terwijl vroeger nog oude spoorlijnen werden omgebouwd tot achtbaan werd in 1884 de eerste achtbaan gebouwd als echte amusementsattractie. Het gaat om de 'Switchback Railway' in Coney Island, New York, ontworpen door LaMarcus Adna Thompson (8 maart, 1848 - 8 mei, 1919). Voor 5 dollar cent kon men een ritje maken. Wanneer je te voet een toren beklom kon je plaatsnemen in een karretje dat aan 9,7km/u over enkele heuveltjes in één rechtelijn naar de andere toren reed waarna het karretje werd omgedraaid en passagiers de terugrit konden maken.

Verdere ontwikkelingen zorgden ervoor dat in 1885 Philipe Hinkle een beter idee had en een achtbaan ontwierp met een volledig circuit en lifthill (liftheuvel). De 'Gravity Pleasure Road' werd snel de populairste attractie van Coney Island.

Nu de populariteit van achtbanen toenam werd opnieuw geëxperimenteerd en opende in 1895 een achtbaan met een volledige verticale looping. Het gaat over 'The Flip Flap' in het Sea Lion Park in Brooklyn.