ELEMENTEN: INVERSIES

Inversies zijn elementen waarbij de passagiers een korte tijd ondersteboven rijden. Ze kunnen bij veel ontwerpen geplaatst worden mits het type achtbaan dit toelaat. Er zijn verschillende inversies die hier kort besproken worden. Afhankelijk van de constructeur kan eenzelfde inversie een verschillende naam hebben.


1) Verticale looping

De meest klassieke, meest logische en oudste van alle inversies. Een verticale looping heeft de vorm van een grote lus en werd voor het eerst succesvol toegepast in de achtbaan 'Revolution' in Six Flags Magic Mountain in 1976. De achtbaan werd gebouwd door de Duitse constructeur Anton Schwarzkopf. De achtbaan is nog steeds in gebruik.
Bv.. in 'Dragon Khan', Port Aventura Park, Spanje



Verticale Looping

2) Corkscrew / kurkentrekker

Naast de verticale looping waarschijnlijk de meest toegepaste inversie. Het element heeft de typische vorm van een kurkentrekker, vandaar de naam. Er kunnen één of meerdere corkscrews na elkaar geplaast worden.
Bv. in 'Rock'n Rollercoaster', Walt Disney Studios - Disneyland Paris, Frankrijk


Corkscrew - kurkentrekker


3) Cobra roll

De cobra roll is een element dat als volgt is opgebouwd: halve looping > halve corkscrew > halve corkscrew in dezelfde richting > halve looping naar beneden. De trein neemt en verlaat het element steeds in de tegenovergestelde richting, indien niet dan spreekt men over een 'sea serpent roll'. De cobra roll is populair en kan zowel in zittende als omgekeerde achtbanen (inverted coasters) toegepast worden.
Bv. in 'Boomerang', Bellewaerde Park, België

4) Sea serpent roll

Een element dat gelijk is aan de cobra roll met het enige verschil dat de trein het element neemt en verlaat in dezelfde richting doordat de ene halve corkscrew anders draait. Constructeur Vekoma noemt dit element 'roll over'.
Bv. in 'Medusa', Six Flags Discovery Kingdom, USA

5) Cutback

Een corkscrew die geen volledige draai maakt maar in dezelfde richting eindigt.
Bv. in 'Space Mountain - Mission Two', Disneyland Parc - Disneyland Paris, Frankrijk.

6) Diving loop

Een element dat vooral door constructeur B&M wordt gebruikt. Hierbij neemt de trein een scherpe, schuine bocht naar boven tot de trein ondersteboven hangt om uiteindelijk in een grote halve looping terug naar beneden te rijden (omgekeerde van een Immelmann loop). Constructeur Vekoma noemt dit element 'reverse sidewinder'.
Bv. in 'Dragon Khan', Port Aventura Park, Spanje.

7) Immelmann loop

Dit element is gebasseerd op een vliegtuigmanoevre bedacht door Max Immelmann tijdens de 1e Wereldoorlog om snel van richting te veranderen. Hierbij neemt de trein een halve looping met daarna een halve rol terug naar beneden.
Bv. 'Anubis: The Ride', Plopsaland De Panne, België.

8) Heartline roll

Dit element is een soort kurkentrekker die in één lijn blijft. De trein draait volledig rond zijn as. Anders dan bij andere inversies is er bij deze soort geen hoogteverschil.
Bv. in 'Colossus', Thorpe Park, Verenigd Koninkrijk.

9) Batwing

Een batwing is een element in de vorm van een hart en heeft volgende opbouw: halve corkscrew > halve looping naar beneden > halve looping naar boven > halve corkscrew. Een andere omschrijving is dat het een diving loop is die onmiddellijk overgaat in een immelman. De trein neemt en verlaat het element op ongeveer dezelfde hoogte en verlaat het element in de tegenovergestelde richting.
Bv. in 'Montu', Bush Gardens Africa, USA.

10) Interlocking loops

Dit element bestaat uit twee verticale loopings die in elkaar haken.
Bv. in 'Loch Ness Monster', Bush Gardens Williamsburg, USA.

11) Interlocking corkscrews

Dit zijn twee corkscrews die naast elkaar opgebouwd zijn maar elkaar niet direct opvolgen. Meestal zijn ze van elkaar gescheiden door een scherpe bocht om van de ene in de andere over te gaan. Vooral gebruikt door constructeur B&M.
Bv. in 'Superman - La atracción de Acero', Parque Warner Madrid, Spanje.

12) Pretzel loop

Een pretzel loop is een element dat enkel wordt gebruikt bij vliegende achtbanen van B&M. Het element heeft de vorm van een pretzel. Het start terwijl de passagiers onderaan de baan hangen en als het ware zweven door de lucht waarna de trein via een halve looping naar beneden raast en zo de positie wijzigt van zweven naar liggen. Direct daarna volgt een andere halve looping waardoor de passagiers opnieuw in zwevende houding terechtkomen.
Bv. in 'Tatsu', Six Flags Magic Mountain, USA.